Управліннями ЦК ПМГУ, територіальними комітетами, спільно з профкомами первинних профорганізацій у 2010 році вживалися заходи щодо мінімізації негативних наслідків застосування позикової праці, забезпечення достатнього соціально-економічного та правового захисту осіб, що переводяться в структури позикової праці.
Так, в Криворізькій міській профспілковій організації завдяки послідовній роботі міськкому, профкомів ряду первинних профорганізацій, їх наполегливості, знайдені форми соціального захисту для працівників, що переводяться в ці структури: кожному працівникові, що переводиться видавати іменний гарантійний лист, в якому передбачено збереження заробітної плати на новому підприємстві на певний період, поширення дії колдоговору попереднього підприємства на деякий новий термін.
На підприємствах-аутсорсерах створені і діють профспілкові організації ПМГУ, які в основному входять до складу первинних організацій ПМГУ базових підприємств, на яких раніше працювали переведені в них члени профспілки.
Профспілкові комітети базових підприємств (з яких переведено працівників) надають допомогу і контролюють процес укладення колдоговорів на новостворених підприємствах позикової праці.
На підприємствах Донецької області сьогодні діє більше 15 компаній, що надають послуги не тільки аутсорсингу, а й аутстаффінгу. Кількість цих компаній, як і чисельність працівників, що переводяться у них, продовжує збільшуватися. Обкомом, як і Криворізьким міськкомом, з моменту виникнення перших прецедентів застосування позикової праці, проводилась робота по мінімізації її негативних наслідків, в першу чергу велися переговори, як з роботодавцями базових підприємств, так і з керівниками структур позикової праці. Проводилися семінари-наради з обміну практикою роботи, видані допоміжні методичні збірники, неодноразово направлялися запити в органи державної влади, Мінпраці та його інспекцію праці та інші інстанції про правомочність застосування позикової праці, здійснювалося представництво в судах працівників, звільнених з ВАТ «МК« Азовсталь», які відмовилися перейти на роботу в приватне агентство зайнятості.
Потрібно відзначити, що проведені, завдяки наполегливості ЦК ПМГУ і Донецького обкому ПМГУ, Донецькою Територіальною інспекцією праці перевірки дотримання законодавства про працю ВАТ «Меткомбінат« Азовсталь »і ТОВ« Кадрове агенство «Азов Персонал Сервіс» виявили ряд порушень при застосуванні позикової праці.
Матеріали перевірки направлені до Генеральної прокуратури України для вжиття заходів та усунення порушень.
Сьогодні в процесі впровадження позикової праці, крім того мають місце порушення Законів України «Про відпустки», «Про пенсійне забезпечення», «Про охорону праці».
Саме це - повна відсутність законодавчого регулювання позикової праці при активному розповсюдженні та масові порушення при цьому гарантій і прав членів профспілки і спонукало керівників ПМГУ винести питання про позицію ЦК ПМГУ в сфері позикової праці для розгляду на засіданні президії ЦК ПМГУ.
Президія ЦК ПМГУ своєю постановою визнала необхідною розробку спеціального Закону про позикову працю, затвердила текст відповідного листа в ФПУ з розгорнутими принциповими пропозиціями, які складені на основі пропозицій ряду регіональних комітетів, профкомів ПМГУ, фахівців апарату ЦК ПМГУ, і направила його ФПУ.
У цьому Законі повинні міститися такі принципові моменти:
- Заборона застосування праці працівників організацій позикової праці на робочих місцях підприємств, в яких проводилося скорочення чисельності працюючих.
- Обов'язковість дотримання оптимального нормативу загальної чисельності працівників базового підприємства для виробництва одиниці конкретного виду продукції, затвердженого Мінпраці та максимально допустимого рівня використання позикової праці на них.
- Заборона використання працівників організацій позикової праці для виконання робіт постійного характеру у шкідливих, небезпечних і важких умовах праці, а також робіт за основними професіями технологічного циклу виробництва.
- Безстроковість трудового договору працівників з організацією позикової праці.
- Надання працівникам організацій позикової праці робіт тільки на атестованих робочих місцях. Вирішення питання, яка юридична особа повинна проводити атестацію.
- Чітке відображення прав і гарантій працівників організацій позикової праці в сфері охорони праці (безпосередньо в самому Законі).
- Збереження за працівниками, які перейшли в організацію позикової праці, рівня соціальних пільг і гарантій (оплати, охорони праці, тривалості робочого часу, забезпечення путівками тощо), які вони мали за колективним договором на базовому підприємстві.
- Обов'язковість письмової форми цих гарантій (з досвіду профкомів ПМГУ Кривого Рогу, це можуть бути гарантійні листи і договори працівника з організацією позикової праці).
- Обов'язковість укладення колективних договорів в організаціях позикової праці з представниками працівників, які в них працюють.
Проблема позикової праці - комплексна, зачіпає інтереси працівників за багатьма аспектами трудових відносин, тому одночасно з проектом конкретного Закону про позикову працю, необхідно готувати відповідні доповнення до всіх Законів, що мають відношення до нього, в тому числі і до:
- Трудового Кодексу, де окремою статтею має бути встановлено, що використання позикової праці регулюється спеціальним Законом.
- Про профспілки, де спеціальною статтею повинні бути закріплені права і обов'язки профспілок у сфері позикової праці.
- Про охорону праці.
- Про пенсійне забезпечення і т.д.
Профкоми первинних профорганізацій повинні домагатися включення аналогічних зобов'язань безпосередньо до колдоговору.
Президія ЦК ПМГУ також вимагала від ФПУ активізації роботи над законодавчим врегулюванням даної проблеми, забезпечення соціальних гарантій осіб, які працюють в організаціях позикової праці.
Рішення президії підтримано і ІІ пленумом ЦК ПМГУ, який відбувся 24 листопада 2010 року.
Потрібно відзначити, що завдяки нашим неодноразовим і наполегливим вимогам ФПУ повернулася обличчям до цієї проблеми. У листопаді була проведена Міжнародна конференція «Нетипові форми зайнятості в сучасних умовах розвитку ринку праці на прикладі України та Білорусі», створена відповідна тристороння робоча група для підготовки пропозицій щодо законодавчого врегулювання проблеми позикової праці.
У пропозиціях ФПУ до проекту Закону України «Про зайнятість населення» та розробленим безпосередньо ФПУ проектом Закону України «Про особливості діяльності недержавних підприємств, установ, організацій, що надають послуги на ринку праці» передбачається обмеження діяльності недержавних підприємств у сфері зайнятості (приватних агентств зайнятості) тільки послугами в підборі кадрів для роботодавців та пошуком роботи для громадян, діяльність таких підприємств тільки на основі ліцензій.
Разом з тим у проекті Трудового кодексу - головному Законі в сфері трудових відносин - відсутня навіть згадка про позикову працю, в той же час передбачається функціонування недержавних підприємств в сфері зайнятості.
З огляду на ситуацію, що склалася, ЦК профспілки і його структурні ланки і в 2011 році продовжать роботу з захисту і представленню законних прав та інтересів членів ПМГУ при застосуванні роботодавцями позикової праці і будуть домагатися прийняття законодавчих актів, що забезпечують їх гідний соціально-правовий захист в разі застосування позикової праці.
С.В. Коряк
Управління соціально-економічного, правового захисту,
трудових відносин ЦК Профспілки