Здавалося б, з прийняттям Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» профкомам стане набагато легше працювати. Але, на жаль, тиск з боку державних органів все збільшується. Наприклад, податкова інспекція бажає всіх «перерахувати», тобто зареєструвати всі профспілкові організації як неприбуткові і змусити надавати звіти всупереч вимогам закону. Наша Профспілка не поділяє таку позицію і обгрунтовує це наступним.
Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі Закон про профспілки), прийнятий Верховною Радою України 15 вересня 1999 з змінами від 13.12.2001, є основним законом в організації і діяльності кожної профспілкової організації.
Профспілки набули статусу юридичної особи, відповідно до Закону пройшли легалізацію шляхом реєстрації в Міністерстві юстиції України, в зв'язку з чим організації профспілки (обласні та первинні), також мають статус юридичної особи (ст. 16 Закону про профспілки). Закон про профспілки більше не вимагає ніякої іншої реєстрації в державних органах, як самої профспілки, так і її організацій.
Отже, законодавець особливо виділив профспілки і їх організації з числа інших неприбуткових організацій (бюджетних установ, громадських організацій, творчих об'єднань і т.д.), з метою захисту від зовнішнього втручання в їх статутну, в тому числі фінансову, діяльність. Внутрішній контроль за фінансовою діяльністю профспілок здійснюють контрольно-ревізійні комісії, як і передбачено ст. 34 Закону про профспілки.
Податкові ж органи вимагають від профспілкових організацій додаткової реєстрації, посилаючись на пункт 7.11.10 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», яким встановлено порядок податкової реєстрації неприбуткових організацій (профспілки там, до речі, прямо не виписані).
Законних підстав для таких вимог податкових органів немає, в силу наступних обставин:
– статтею 12 Закону про профспілки встановлено, що профспілки в своїй діяльності незалежні від органів державної влади, їм не підзвітні і не підконтрольні і забороняється втручання цих органів у статутну діяльність профспілок. Фінансовий контроль за коштами профспілок з боку державних органів також не провадиться - це норма ст. 34. Метою ж податкової реєстрації є контроль за сплатою суб'єктами господарської діяльності податку на прибуток шляхом надання звітності. Профспілки не є суб'єктами господарської діяльності і ніякого прибутку не отримують. Законом їм надана можливість здійснювати господарську діяльність шляхом створення підприємств і організацій, які є окремими юридичними особами і самостійними платниками податку на прибуток або шляхом надання послуг та виконання робіт на без оплатній основі (стаття 35 Закону про профспілки).
Профспілки визначені законом як неприбуткові і немає необхідності доводити це податковій інспекції. А якщо слідувати Закону про прибуток (у редакції, яка суперечить Закону про профспілки), то профспілки завжди будуть на «гачку» у держави і ні про яку залежність говорити не доводиться.
Будь-які спроби посадовців примусити профспілкові організації, їх органи до такої реєстрації та подання податкової звітності слід розглядати як перешкоджання законній діяльності профспілок, що є кримінальним злочином, відповідальність за який передбачена ст. 170 Кримінального кодексу України.
Що ж стосується утримання прибуткового податку з громадян та надання звітності по ньому, то згідно зі ст.1 Декрету Кабінету Міністрів України «Про прибутковий податок з громадян» платниками прибуткового податку (суб'єктами оподаткування) в Україні є громадяни. Обов'язок щодо нарахування, утримання та перерахування до бюджету сум прибуткового податку з доходу, який виплачується працівникам, а також надання звітності лежить на юридичних особах, з якими дані працівники перебувають у трудових відносинах.
До таких юридичних осіб належать і профспілкові організації, якщо вони мають штатних (найманих або виборних) профспілкових працівників та надають відповідну звітність.
Піврічний і річний фінансові звіти про витрачання коштів профспілкового бюджету надаються профкомами в вищепоставлені профспілкові органи і регулярно звітують перед своїми членами профспілки.
Отже, керуючись нормами Закону про профспілки, профспілкові комітети не зобов'язані звітувати перед податковими й іншими органами державної виконавчої влади, за винятком звітів про найманих і звільнених виборних працівників з прибуткового податку, що працюють в апаратах профспілкових комітетів.