Визначення понять
Недержавний пенсійний фонд (НПФ) — юридична особа, створена відповідно до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", яка має статус неприбуткової організації (непідприємницького товариства), функціонує та провадить діяльність виключно з метою накопичення пенсійних внесків на користь учасників пенсійного фонду з подальшим управлінням пенсійними активами, а також здійснює пенсійні виплати учасникам зазначеного фонду у визначеному цим Законом порядку.
Отже, НПФ не мають на меті одержання прибутку для подальшого його розподілу між засновниками.
НПФ не може бути проголошений банкрутом та ліквідований за законодавством про банкрутство.
Обслуговування НПФ здійснюється кількома професійними учасниками фінансового ринку, які виконують різні, чітко визначені Законом функції щодо управління активами НПФ, адміністрування його діяльності та зберігання пенсійних активів.
Адміністратор недержавного пенсійного фонду — юридична особа, що здійснює адміністрування недержавних пенсійних фондів на підставі ліцензії на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
Зберігай пенсійного фонду — банк, який провадить депозитарну діяльність зберігача цінних паперів та відповідає вимогам Закону.
Компанія з управління активами — юридична особа, яка провадить професійну діяльність з управління активами на підставі відповідної ліцензії на провадження такої діяльності.
Відкритий пенсійний фонд — недержавний пенсійний фонд, учасниками якого можуть бути будь-які фізичні особи незалежно від місця та характеру їх роботи. Засновниками відкритого НПФ можуть бути одна чи декілька юридичних осіб з урахуванням обмежень, встановлених Законом для бюджетних організацій.
Професійний пенсійний фонд — недержавний пенсійний фонд, засновником (засновниками) якого можуть бути об'єднання юридичних осіб-роботодавців, об'єднання фізичних осіб, включаючи професійні спілки (об'єднання професійних спілок), або фізичні особи, пов'язані за родом їх професійної діяльності (занять). Учасниками такого фонду можуть бути виключно фізичні особи, пов'язані за родом їх професійної діяльності (занять), визначеної у статуті фонду.
Корпоративний пенсійний фонд — засновником є роботодавець — юридична особа або декілька таких юридичних осіб, до яких можуть приєднуватися роботодавці-платники. Учасниками цього фонду можуть бути виключно громадяни, що перебувають (перебували)у трудових відносинах із засновниками або роботодавцями-платниками цього фонду.
У разі, якщо роботодавець здійснює пенсійні внески на користь своїх працівників до будь-якого НПФ, працівники мають право самостійно сплачувати додаткові внески на свою користь фонду без обмежень. Право участі у корпоративному пенсійному фонді належить усім найманим працівникам юридичної особи, що є засновником або роботодавцем-платником такого фонду. Роботодавець не має права будь-яким чином обмежувати права працівників на участь у корпоративному пенсійному фонді.
Роботодавець має право встановлювати однаковий відсоток відрахувань пенсійних внесків до пенсійного фонду на користь своїх працівників від суми їх заробітної плати або застосувати прогресивну шкалу відсотків відрахувань відносно суми заробітної плати залежно від віку працівників та (або) від їх стажу роботи на даному підприємстві із встановленням однакового відсотка відрахувань пенсійних внесків для кожної визначеної групи працівників.
Роботодавець — платник корпоративного пенсійного фонду — роботодавець, який визнає статут уже створеного корпоративного пенсійного фонду, виявив бажання перераховувати грошові кошти на користь своїх працівників до такого фонду на підставі договору, укладеного ним з радою цього пенсійного фонду.
Вкладник недержавного пенсійного фонду — особа, яка сплачує пенсійні внески на користь учасника шляхом перерахування грошових коштів до недержавного пенсійного фонду відповідно до умов пенсійного контракту.
Учасник недержавного пенсійного фонду — фізична особа, на користь якої сплачуються пенсійні внески до недержавного пенсійного фонду і яка має право або набуде право на одержання пенсійних виплат з такого фонду.
Державний нагляд та контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення здійснюють:
— за діяльність НПФ — Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України;
— за діяльністю осіб, що здійснюють управління активами НПФ, та зберігачів — Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку;
— контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері недержавного пенсійного забезпечення — Антимонопольний комітет України.
Збори засновників пенсійного фонду
Збори засновників пенсійного фонду є вищим органом управління недержавного пенсійного фонду, вони проводяться не рідше одного разу на рік. Збори засновників НПФ утворюють раду фонду для здійснення контролю за поточною діяльністю пенсійного фонду і вирішення основних питань його роботи.
Дата, час і місце проведення зборів оголошуються радою фонду шляхом письмового повідомлення усіх засновників фонду не пізніше ніж за 20 днів до проведення зборів.
Учасники фонду, які становлять не менш ніж десять відсотків загальної кількості учасників фонду, мають право вимагати скликання позачергових зборів засновників та обов'язкового прийняття рішення з питань, запропонованих ними до розгляду на зборах засновників.
Збори засновників пенсійного фонду вважаються правомочними, якщо на них присутні більше половини загальної кількості засновників фонду.
У разі, коли збори засновників не відбулися два рази підряд у зв'язку з їх неправомочністю через відсутність достатнього числа представників засновників, рішення за порядком денним таких зборів приймається Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України.
Обов'язковим питанням порядку денного зборів засновників є вибори нових членів ради фонду замість тих, повноваження яких були припинені.
До компетенції зборів засновників належать:
- погодження змін до статуту пенсійного фонду, в тому числі що стосується пенсійних схем;
- затвердження підсумків роботи пенсійного фонду;
- винесення рішень про притягнення до майнової відповідальності членів ради пенсійного фонду;
- заслуховування звіту ради пенсійного фонду та винесення рішень про переобрання членів ради пенсійного фонду;
- вирішення інших питань, віднесених до компетенції зборів засновників статутом пенсійного фонду.
Збори засновників пенсійного фонду можуть проводитись шляхом опитування, якщо таке визначено статутом пенсійного фонду, у порядку, встановленому Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України.
Рада пенсійного фонду
Рада фонду — єдиний орган управління недержавного пенсійного фонду (далі — НПФ), який утворюється для здійснення контролю за поточною діяльністю НПФ та вирішення основних питань його функціонування.
Члени ради будь-якого фонду обираються на три роки з правом переобрання на наступний строк з числа осіб, які:
- є дієздатними;
- відповідають кваліфікаційним вимогам,визначеним Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України та статутом пенсійного фонду;
- не були засуджені за умисні злочини;
- не були протягом останніх семи років керівниками юридичних осіб, визнаних банкрутами або підданих процедурі примусової ліквідації у період перебування цієї особина керівній посаді;
- не є пов'язаними особами інших членів ради фонду.
Кандидати в члени ради фонду, які є представниками засновників пенсійного фонду та роботодавців-платників корпоративного пенсійного фонду, призначаються засновниками пенсійного фонду та роботодавцями-платниками корпоративного пенсійного фонду, визнаються членами ради фонду на зборах засновників та набувають повноважень членів ради фонду, якщо протягом ЗО днів після подання списку членів ради фонду до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України щодо них не надійде обґрунтованого письмового заперечення Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України.
Кількість представників, яких кожен із засновників пенсійного фонду та роботодавців-платників корпоративного пенсійного фонду має право делегувати до ради фонду, визначається у статуті пенсійного фонду чи за рішенням зборів засновників. Можливим є делегування до ради фонду одного представника від кількох засновників (роботодавців-платників).
Рада фонду провадить свою діяльність у порядку, визначеному статутом НПФ, та відповідно до вимог Закону і виконує такі функції:
- Звітує про діяльність НПФ перед зборами засновників фонду.
- Реєструє в Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України зміни до пенсійних схем фонду.
- Затверджує інвестиційну декларацію фонду та зміни до неї. Протягом 60 календарних днів після формування ради фонду інвестиційна декларація піддягає обов'язковій реєстрації в Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України.
- Укладає від імені НПФ договори з адміністратором, компанією з управління активами або іншою особою,яка отримала ліцензію на провадження діяльності з управління активами, зберігачем і аудитором НПФ, а також договори про участь з роботодавцями-платниками корпоративного НПФ.
- Заслуховує звіти про діяльність адміністратора, осіб, які здійснюють управління активами НПФ, зберігача та приймає рішення щодо цих звітів.
- Затверджує інформацію про фінансовий стан НПФ, яка піддягає оприлюдненню, і розглядає аудиторський висновок.
- Здійснює контроль за цільовим використанням активів НПФ.
- Розглядає спірні питання, що виникають між НПФ та його учасниками та/або вкладниками.
Рада фонду підзвітна зборам засновників НПФ, члени ради можуть бути переобрані в разі неналежного виконання покладених на них обов'язків.
Особи, що здійснюють управління активами НПФ
Управління активами НПФ може здійснюватися:
— компанією з управління активами,яка отримала відповідну ліцензію;
— банком щодо активів створеного ним корпоративного пенсійного фонду у випадках, передбачених Законом;
— професійним адміністратором, який отримав ліцензію на провадження діяльності з управління активами.
Компанія з управління активами — юридична особа, яка провадить професійну діяльність з управління активами пенсійного фонду на підставі ліцензії на провадження такої діяльності. Рада пенсійного фонду укладає договір про управління активами пенсійного фонду з особою, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з управління активами.
Засновники корпоративного або професійного фонду та роботодавці-платники корпоративного пенсійного фонду не можуть бути компанією з управління активами цього фонду, крім випадків передбачених Законом.
У разі створення свого корпоративного пенсійного фонду компанія з управління активами має право здійснювати управління активами такого фонду та адміністрування фондом за умови отримання відповідних ліцензій.
Особа, яка здійснює управління пенсійними активами, зобов'язана:
- здійснювати операції щодо управління активами відповідно доінвестиційної декларації пенсійного фонду та укладеного договору про управління активами;
- подавати щороку раді фонду пропозиції щодо внесення змін доінвестиційної декларації фонду;
- надавати звітність, передбачену Законом.
Відповідальність особи, що здійснює управління активами.
Особа, що здійснює управління активами пенсійних фондів, несе відповідальність перед пенсійним фондом за виконання своїх зобов'язань і збитки, завдані пенсійному фонду внаслідок порушення цією особою законодавства, положень інвестиційної декларації пенсійного фонду або договору про управління активами пенсійного фонду, всім майном, що належить їй на праві власності.
Збитки, завдані учасникам фонду внаслідок порушень, визначених частиною першою цієї статті, відшкодовуються за рахунок резервного фонду особи, що здійснює управління активами такого пенсійного фонду, а у разі недостатності резервного фонду — за рахунок іншого майна цієї особи.
Адміністратор недержавного пенсійного фонду
Адміністрування недержавного пенсійного фонду (НПФ) може здійснюватися:
— юридичною особою, яка надає професійні послуги з адміністрування НПФ (професійний адміністратор),отримавши ліцензію на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів;
— одноосібним засновником корпоративного пенсійного фонду, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування такого фонду та отримав на це відповідну ліцензію;
— компанією з управління активами,яка отримала відповідну ліцензію.
Адміністратор недержавного пенсійного фонду (далі — адміністратор) — юридична особа, що здійснює адміністрування НПФ на підставі ліцензії на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
Адміністратор надає послуги пенсійному фонду на підставі договору про адміністрування пенсійного фонду, який укладається з радою пенсійного фонду у письмовій формі.
Засновники корпоративного або професійного фонду та роботодавці — платники корпоративного пенсійного фонду не можуть бути його адміністратором, крім випадків, передбачених Законом.
У разі створення свого корпоративного пенсійного фонду компанія з управління активами має право здійснювати управління активами такого фонду та адміністрування фондом за умови отримання відповідних ліцензій.
Адміністратор зобов'язаний:
— вести персоніфікований облік учасників пенсійного фонду відповідно до Закону та нормативно-правових актів;
— укладати пенсійні контракти від імені пенсійного фонду;
— забезпечувати здійснення пенсійних виплат учасникам фонду у випадках, передбачених Законом;
— надавати зберігачу розпорядження щодо перерахування грошових коштів для оплати витрат, що здійснюються за рахунок пенсійних активів відповідно до ст. 48 Закону "Про недержавне пенсійне забезпечення";
— надавати пенсійному фонду агентські та рекламні послуги,пов'язані з його діяльністю;
— надавати інформацію відповідно до умов договору та Закону "Про недержавне пенсійне забезпечення";
— складати відповідно до вимог Закону та інших нормативно-правових актів звітність у сфері недержавного пенсійного забезпечення, вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність пенсійного фонду відповідним органам виконавчої влади та раді пенсійного фонду.
Відповідальність адміністратора
Адміністратор НПФ несе відповідальність за своїми зобов'язаннями перед пенсійними фондами, з радами яких він уклав договори про надання послуг, всім майном, що належить йому на праві власності.
Відшкодування збитків, завданих адміністратором, здійснюється за рахунок його резервного фонду, а у разі недостатності резервного фонду — за рахунок іншого майна адміністратора.
Адміністратор не має права передавати свої зобов'язання перед пенсійними фондами іншим особам.
Держава не несе відповідальності за зобов'язаннями адміністратора пенсійного фонду, адміністратор не несе відповідальності за зобов'язаннями держави.
Зберігач пенсійного фонду
Зберігач пенсійного фонду (далі — зберігач) — банк, який провадить депозитарну діяльність зберігача цінних паперів та відповідає вимогам Закону.
Засновники пенсійного фонду та роботодавці-платники корпоративного пенсійного фонду не можуть бути зберігачем цього фонду.
Обов'язками зберігача пенсійного фонду є:
- відкриття та ведення рахунків пенсійного фонду;
- приймання, передача (переведення), облік та забезпечення зберігання цінних паперів, а також документів, які підтверджують право власності на пенсійні активи в інших формах, документів, пов'язаних з формуванням та використанням пенсійних активів;
- перевірка підрахунку чистої вартості активів пенсійного фонду і чистої вартості одиниці пенсійних внесків, здійсненого адміністратором та особою (особами), що провадить (провадять) діяльність з управління активами пенсійного фонду;
- виконання відповідно до Закону розпоряджень адміністратора щодо перерахування пенсійних коштів;
- виконання розпоряджень адміністратора щодо перерахування грошових коштів для оплати послуг адміністратора, зберігача,винагороди особі, що провадить діяльність з управління активами пенсійного фонду, аудитора (аудиторської фірми), оплати послуг осіб, які надають пенсійному фонду консультаційні та (або) агентські послуги, торговців цінними паперами та інших посередників,здійснення оплати витрат на перереєстрацію прав власності та оплати інших витрат, передбачених Законом;
- виконання розпоряджень особи,що здійснює управління активами пенсійного фонду, згідно з інвестиційною декларацією пенсійного фонду;
- зберігання копій розпоряджень щодо операцій з цінними паперами та іншими активами, наданих особами, що здійснюють управління активами пенсійного фонду,торговцям цінними паперами та іншим посередникам;
- подання звітності, передбаченої Законом та відповідними нормативно-правовими актами;
- виконання розпоряджень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо припинення (блокування) виконання розпоряджень особи, що здійснює управління активами пенсійного фонду, на підставах, визначених законодавством.
Відповідальність зберігача
Зберігач несе відповідальність за збитки, завдані ним пенсійному фонду та його учасникам внаслідок невиконання або неналежного виконання умов договору про обслуговування пенсійного фонду зберігачем, та відшкодовує їх відповідно до умов цього договору та у порядку, встановленому законодавством.
Зберігач не несе відповідальності за зобов'язаннями пенсійного фонду перед його учасниками, за зобов'язаннями осіб, що здійснюють управління активами пенсійного фонду, та адміністратора перед пенсійним фондом, крім випадків, передбачених Законом.
Схема функціонування НПФ
Рада фонду укладає з адміністратором договір про адміністрування пенсійного фонду;
Рада фонду укладає договір про управління активами пенсійного фонду з компанією (компаніями) з управління активами або іншою особою, що здійснює управління активами пенсійного фонду (далі - КУА);
Рада фонду укладає зі зберігачем договір про обслуговування пенсійного фонду зберігачем;
Адміністратор від імені пенсійного фонду укладає з вкладниками пенсійні контракти;
Адміністратор надає учасникам інформацію про стан їх індивідуальних пенсійних рахунків та укладає договори про виплату пенсій;
КУА надає зберігачу розпорядження щодо інвестування активів пенсійного фонду;
Зберігач надає КУА інформацію про здійснення операцій з інвестування активів;
Адміністратор надає зберігачу розпорядження щодо перерахування коштів для оплати послуг, які надаються НПФ, пенсійних виплат та інших витрат, передбачених Законом;
Адміністратор надає КУА інформацію про суму пенсійних внесків, що надійдуть до фонду (відповідно до пенсійних контрактів), та суму виплат, що будуть здійснені за рахунок пенсійних активів (відповідно до договорів про виплату пенсій та при переведенні коштів);
Зберігач надає адміністратору інформацію щодо перерахування коштів для оплати витрат НПФ, а також адміністратору та раді фонду звітність про обслуговування пенсійного фонду;
КУА надає адміністратору та раді фонду звітність про управління активами пенсійного фонду;
Адміністратор надає раді фонду звітність з недержавного пенсійного забезпечення.
Пенсійні схеми
Вкладник фонду вільно вибирає пенсійну схему, яка визначає умови та порядок недержавного пенсійного забезпечення учасника фонду, та підписує пенсійний контракт.
Пенсійний фонд може використовувати кілька пенсійних схем. Пенсійні схеми та зміни до них підлягають обов'язковій реєстрації в Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України.
В пенсійних схемах відображаються:
- умови та порядок участі у пенсійній схемі;
- порядок, розмір та строки сплати пенсійних внесків;
- опис всіх видів та умов здійснення пенсійних виплат;
- порядок визначення розміру пенсійних виплат;
- строк, протягом якого здійснюються пенсійні виплати, та порядок їх здійснення;
- права та обов'язки вкладника,учасника фонду за даною пенсійною схемою;
- інші умови, що не суперечать законодавству.
Вкладники фонду мають право на зміну пенсійної схеми, але не частіше одного разу на 6 місяців.
Пенсійний контракт
Для того, щоб стати вкладником пенсійного фонду, необхідно укласти пенсійний контракт, тобто договір між пенсійним фондом та його вкладником, згідно з яким здійснюється недержавне пенсійне забезпечення учасника (учасників) фонду за визначеною пенсійною схемою.
Якщо роботодавець здійснює пенсійні внески на користь своїх працівників, пенсійний контракт укладається роботодавцем з пенсійним фондом за вибором такого роботодавця.
• Пенсійний контракт укладається від імені пенсійного фонду його адміністратором. Він укладається у письмовій формі щонайменше в трьох примірниках, якщо контракт укладається з вкладником, який не є учасником відповідного пенсійного фонду, або у двох примірниках, якщо вкладник є учасником фонду.
Кожний вкладник фонду може укласти один або кілька пенсійних контрактів з адміністратором (адміністраторами) одного чи кількох пенсійних фондів на користь їх учасників.
Істотними умовами пенсійного контракту є:
^ паспортні дані вкладника фонду та його ідентифікаційний номер Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов'язкових платежів (якщо вкладником є фізична особа) або повне найменування, місцезнаходження (юридична адреса) постійно діючого органу управління, реєстраційні та банківські реквізити вкладника фонду (якщо вкладником є юридична особа);
^ паспортні дані учасника фонду та його ідентифікаційний номер Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов'язкових платежів;
^ посилання на обрану вкладником фонду пенсійну схему;
^ строк дії пенсійного контракту, умови його зміни та розірвання;
^ порядок розрахунків між пенсійним фондом та учасником фонду у разі дострокового розірвання пенсійного контракту або ліквідації пенсійного фонду;
^ прав а, обов'язки, відповідальність сторін та порядок розв'язання спорів;
^ розмір пенсійних внесків та умови його зміни.
У пенсійному контракті також можуть бути зазначені інші умови за згодою сторін. Пенсійний контракт повинен відповідати положенням статуту пенсійного фонду і обов'язково містити застереження про те, що держава не несе відповідальності за зобов'язаннями пенсійного фонду.
Разом з примірником пенсійного контракту адміністратор повинен надати вкладнику та учаснику фонду: пам'ятку з роз'ясненням основних положень пенсійного контракту, копію пенсійної схеми, витяг з основних положень статуту пенсійного фонду та (або) на вимогу вкладника фонду — копію статуту пенсійного фонду. Крім того, вкладнику (учаснику) фонду надається інформація про адміністратора, осіб, які здійснюють управління активами, та зберігача пенсійного фонду, яка включає їх реєстраційні, банківські реквізити та реквізити відповідних ліцензій.
Вкладник, який є учасником фонду, має право вимагати зміни його умов або розірвати укладений контракт в односторонньому порядку. Однак у разі розірвання пенсійного контракту такий вкладник зобов'язаний укласти новий пенсійний контракт з іншим недержавним пенсійним фондом або договір з страховою організацією чи відкрити у банку пенсійний депозитний рахунок. При цьому витрати на переведення пенсійних коштів такого вкладника здійснюються за його рахунок.
У разі припинення трудових відносин з роботодавцем-засновником або роботодавцем — платником корпоративного НПФ його учасник зобов'язаний розірвати пенсійний контракт з таким фондом; пенсійні кошти такого учасника переводяться до іншої фінансової установи за його рахунок. А у разі припинення трудових відносин згідно з пунктом 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України витрати на переведення пенсійних коштів учасника до іншого пенсійного фонду, страхової організації або на пенсійний депозитний рахунок банку здійснюються за рахунок роботодавця.
Пенсійний контракт набирає чинності з моменту його підписання вкладникомфонду та адміністратором і припиняє дію при настанні умов, визначених ст. 58 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
Пенсійні внески
Пенсійні внески до пенсійного фонду сплачуються у розмірах та у порядку, встановлених пенсійним контрактом, відповідно до умов обраних пенсійних схем. Зазначені в пенсійному контракті розміри сплачуваних до пенсійного фонду пенсійних внесків можуть змінюватися відповідно до умов обраних пенсійних схем.
Внески за страхуванням ризику настання інвалідності або смерті учасника фонду сплачуються у порядку, визначеному пенсійним контрактом.
Рада пенсійного фонду має право встановити мінімальний розмір пенсійних внесків — 10 % мінімальної заробітної плати у розрахунку на один місяць.
Розмір пенсійних внесків до корпоративного або професійного пенсійного фонду, що сплачуються за кошти засновників цих фондів і роботодавців-платників, може визначатися у колективному договорі з урахуванням вимог Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
Максимальний розмір пенсійних внесків за пенсійними схемами недержавного пенсійного забезпечення не обмежується.
Пенсійні внески сплачуються шляхом зарахування відповідних грошових сум на поточні рахунки пенсійного фонду у зберігача.
Прибуток (збиток) від інвестування активів пенсійного фонду
Сукупний прибуток (збиток) від інвестування активів пенсійного фонду складається з:
прибутку (збитку) від здійснення операцій з активами пенсійного фонду;
пасивних доходів, отриманих на активи пенсійного фонду (відсотки, які нараховуються та виплачуються на грошові кошти, розміщені на депозитних банківських рахунках, прибуток, який отримується на активи пенсійного фонду, розміщені у цінні папери, тощо).
Розподіл прибутку (збитку) між учасниками фонду здійснюється пропорційно сумам, відображеним на їх індивідуальних пенсійних рахунках, на дату здійснення розподілу.
Облік належних учасникам фонду часток прибутку (збитку) здійснюється адміністратором на індивідуальних пенсійних рахунках.
Встановлення мінімально гарантованої норми прибутку за будь-якою пенсійною схемою забороняється.
Договір про управління активами пенсійного фонду може включати зобов'язання особи, яка здійснює управління активами пенсійного фонду, щодо забезпечення мінімальної доходності на рівні офіційного індексу інфляції.
Облік прибутку (збитку) та його розподіл між учасниками фонду здійснюються адміністратором не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до підпункту "в" підпункту 4.2.4 пункту 4.2 статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" звільняється від податку з доходів фізичних осіб сума сплачених працедавцем пенсійних внесків за договорами недержавного пенсійного забезпечення платника податку, якщо така сума у розрахунку на такого платника податку не перевищує 15 % нарахованої таким працедавцем суми заробітної плати платнику податку протягом кожного звітного податкового місяця, за який сплачуються такі внески, але при цьому не вище суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, діючого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень у розрахунку за такий місяць за сукупністю всіх таких внесків.
Відповідно до переліку витрат (підпункт 5.3.5 пункту 5.3 статті 5 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб"), дозволених до включення до складу податкового кредиту, платник податку має право включити до складу податкового кредиту звітного року суму витрат платника податку на сплату за власний рахунок пенсійних внесків недержавному пенсійному фонду, за договорами недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з НПФ як такого платника податку, так і членів його сім'ї першого ступеня споріднення, яка не перевищує (у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв пенсійний контракт з НПФ):
а) за пенсійним контрактом платника податку — суму, визначену у підпункті 6.5.1 пункту6.5 статті 6 цього Закону (тобто суму місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помножену на 1,4 та округлену до найближчих 10 грн., у 2004 р. — 540 грн. на місяць);
б) за пенсійним контрактом на користь такого члена сім'ї — 50 % суми, визначеної у підпункті 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону, у розрахунку на кожного такого члена сім'ї,у 2004 р. — 270 грн. на місяць.
Членами сім'ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки та батьки її чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої фізичної особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти.
Відповідно до абзацу 4 підпункту 5.3.5 пункту 5.3 статті 5 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", якщо працедавці платника податку або членів його сім'ї першого ступеня споріднення є вкладниками недержавних пенсійних фондів, згідно з підпунктом "в" підпункту 4.2.4 пункту 4.2 статті 4 цього Закону, то гранична сума, встановлена підпунктом "а" або "б" цього підпункту, зменшується для відповідного учасника недержавного пенсійного фонду на суму внесків до недержавних пенсійних фондів, сплачених її працедавцем протягом такого звітного податкового року.
Види пенсійних виплат, які здійснюються із системи
недержавного пенсійного забезпечення
Учасники недержавного пенсійного фонду можуть отримувати такі види пенсійних виплат:
- пенсія на визначений строк;
- одноразова пенсійна виплата;
- довічна пенсія.
Пенсія на визначений строк та одноразова пенсійна виплата виплачуються учаснику пенсійного фонду адміністратором фонду від імені фонду.
Довічна пенсія виплачується учаснику виключно страховою організацією, яка обирається учасником пенсійного фонду після досягнення пенсійного віку.
Розміри пенсійних виплат визначаються виходячи з сум пенсійних коштів, що обліковуються на індивідуальному пенсійному рахунку учасника фонду, тривалості виплати та формули розрахунку величини пенсії на визначений строк згідно з методикою, затвердженою Держфінпослуг. Пенсійні виплати здійснюються у грошовій формі в національній валюті України.
Право на пенсійні виплати.
Пенсійні виплати здійснюються учаснику чи його спадкоємцям у грошовій формі за рахунок пенсійних коштів, які накопичені у фонді та обліковуються на індивідуальному пенсійному рахунку учасника, за умови набуття права на недержавну (додаткову) пенсію відповідно до діючого законодавства України.
Підставою для отримання пенсійних виплат може бути:
- Досягнення учасником фонду пенсійного віку, визначеного ним у заяві про пенсійні виплати. Пенсійний вік, що визначається учасником фонду, може бути меншим або більшим від пенсійного віку, який дає право на пенсію за загальнообов'язковим державним пенсійним страхуванням, не більше ніж на 10 років, якщо інше не визначено законами.
- Визнання учасника фонду інвалідом.
У разі набуття учасником фонду права на отримання пенсії по інвалідності за системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування учасник має право визначити свій пенсійний вік після настання інвалідності без урахування обмежень, та подає відповідну заяву адміністратору.
- Медично підтверджений критичний стан здоров'я (онкозахворювання, інсульт тощо) учасника фонду.
- Виїзд учасника фонду на постійне проживання за межі України.
У разі виїзду учасника фонду на постійне проживання за межі України, учасник має право отримати одноразову пенсійну виплату без обмежень щодо пенсійного віку, та подає відповідну заяву адміністратору.
• Смерть учасника фонду.
У разі смерті учасника фонду пенсійна виплата здійснюється його спадкоємцям.
Виплата пенсії на визначений строк, що здійснюється за рахунок коштів пенсійного фонду, розпочинається з дня досягнення учасником фонду віку, визначеного в його заяві, із здійсненням першої виплати протягом 45 робочих днів.
Одноразова пенсійна виплата здійснюється за умов, визначених статтею 65 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
Законом заборонена відмова або затримка в здійсненні пенсійних виплат, крім випадків, передбачених Законом. У разі відмови або затримки пенсійних виплат учасник фонду має право оскаржити дії осіб, які здійснюють пенсійні виплати, до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України або до суду. Порушення строків здійснення пенсійних виплат є підставою для застосування санкцій, встановлених Законом.
Пенсійні виплати з пенсійного фонду здійснюються незалежно від отримання виплати за загальнообов'язковим пенсійним страхуванням або з інших джерел.
Одноразова пенсійна виплата
Пенсійна виплата може здійснюватися адміністратором одноразово на вимогу учасника (а у разі смерті учасника — його спадкоємців) фонду в разі:
- медично підтвердженого критичного стану здоров'я (онко-захворювання, інсульт тощо) або настання інвалідності учасника фонду;
- коли сума належних учаснику фонду пенсійних коштів на дату настання пенсійного віку учасника фонду не досягає мінімального розміру суми пенсійних накопичень, встановленого Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України;
- виїзду учасника фонду на постійне проживання за межі України;
- смерті учасника фонду.
Для отримання пенсійної виплати, що здійснюється одноразово, учасники фонду, а у разі смерті учасника — його спадкоємці, подають адміністратору заяву та документи, які підтверджують їхнє право на отримання цієї виплати згідно з законодавством України.
Пенсійна виплата провадиться протягом п'яти робочих днів після отримання відповідної заяви та документів та визначається виходячи із суми пенсійних коштів, які обліковуються на індивідуальному пенсійному рахунку учасника фонду на день подання заяви на отримання такої виплати.
У разі порушення строку пенсійної виплати адміністратор за власний рахунок сплачує отримувачу пенсійної виплати, що здійснюється одноразово, пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України в розрахунку на 1 день від суми, що підлягала виплаті, за кожний день прострочення платежу, у порядку, визначеному Держфінпослуг.
Пенсія на визначений строк
Виплата пенсії на визначений строк здійснюється адміністратором пенсійного фонду:
- за бажанням учасника фонду,який має право на отриманняпенсійних виплат відповідно дойого заяви;
- на вимогу учасника фонду (з днявиникнення у нього права згідноз умовами пенсійного контракту на страхування довічноїпенсії, якщо придбання довічногоануїтету може негативно вплинути на розмір пенсійних виплат).
Пенсія на визначений строк розраховується виходячи із строку не менше як десять років від початку здійснення першої виплати.
Виплата пенсії на визначений строк може здійснюватися з такою періодичністю:
- щомісячно;
- щоквартально;
- один раз на шість місяців.
У разі прийняття учасником рішення про виплату пенсії на визначений строк фондом, учасник подає заяву встановленого зразка адміністратору фонду.
Виплата пенсії на визначений строк здійснюється адміністратором фонду від імені фонду в грошовій формі шляхом перерахування коштів на власний рахунок учасника у банку або поштовим переказом за бажанням учасника.
Протягом періоду виплати пенсії на визначений строк учасник фонду у будь-який час може:
* перейти до іншого пенсійногофонду з метою подальшогоотримання пенсії обраноговиду. При цьому пенсійний фонд,до якого перейшов учасникфонду, продовжує виплатутакої пенсії протягом строку,що залишився;
* укласти із страховою організацією договір страхування довічної пенсії з оплатою такого договору за рахунок пенсійних коштів, які обліковуються на його індивідуальному пенсійному рахунку в пенсійному фонді.
Довічна пенсія
Учасник фонду при досягненні пенсійного віку, який визначається відповідно до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", має право отримувати довічну пенсію (довічний ануїтет). Довічна пенсія виплачується учаснику фонду страховою організацією, з якою цей учасник уклав договір страхування довічної пенсії, за рахунок грошових коштів, перерахованих страховій організації.
Договір страхування довічної пенсії укладається між учасником фонду та страховою організацією згідно із законодавством про страхування з урахуванням вимог, передбачених Законом та пенсійним контрактом, після настання пенсійного віку, визначеного учасником фонду відповідно до Закону.
Учасник письмово повідомляє адміністратора фонду про обрану ним страхову організацію та подає йому письмову заяву встановленого зразка про перерахування до цієї страхової організації пенсійних коштів, що обліковуються на його індивідуальному пенсійному рахунку в пенсійному фонді. Учасник фонду має право перерахувати до страхової організації свої пенсійні кошти повністю або частково.
У разі несвоєчасного перерахування пенсійних коштів учасника фонду страховій організації адміністратор за власний рахунок сплачує учаснику фонду пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України в розрахунку на 1 день від суми, що піддягає перерахуванню, за кожний день прострочення платежу.
У разі коли сума пенсійних коштів, що підлягає перерахуванню страховій організації, не досягає розміру мінімальної суми пенсійних накопичень, встановленого Держфінпослуг, учасник фонду (а в разі смерті — спадкоємці) має право отримати належні йому пенсійні кошти як одноразову пенсійну виплату.